Sprievodca aquaplaningom – Ako bezpečne reagovať?
V dôsledku globálneho otepľovania sa silné dažde vyskytujú častejšie ako kedykoľvek predtým. V dôsledku toho musia vodiči častejšie čeliť aquaplaningu. Čo to spôsobuje a ako bezpečne prejsť aquaplaningom?
Extrémne počasie sa stalo bežným javom v západnej a strednej Európe. Vedci v oblasti klímy predpovedajú, že zmena klímy povedie k nárastu takýchto incidentov. Čím viac sa atmosféra ohrieva, tým viac vlhkosti dokáže absorbovať. To zase vedie k vyšším úrovniam zrážok.
To bude mať vplyv aj na bezpečnosť na cestách. Aquaplaning sa často vyskytuje počas silných búrok a silných lejakov. Je to ako jazda na ľade, čo už zažilo veľa ľudí. Ale čo presne znamená aquaplaning? „Medzi povrchom vozovky a pneumatikami sa vytvorí vrstva vody,“ vysvetľuje Christian Koch, expert DEKRA na analýzu nehôd a pneumatiky a kolesá. „Ak je povrch vozovky iba vlhký, pneumatika vodu dostatočne vytlačí. V kalužiach a silnom daždi sa však medzi pneumatikou a povrchom vozovky vytvorí hrubšia vrstva vody. Ak pneumatika nedokáže vytlačiť vodu, kontakt medzi pneumatikou a vozovkou sa stratí.“
Čo sa stane v prípade aquaplaningu?
„Aquaplaning sa zvyčajne vyskytuje na prednej osi,“ hovorí Koch. Vodič zažíva pocit bezmocnosti. Pre chýbajúce prepojenie s vozovkou už nepomáhajú asistenčné systémy ako protiblokovací systém bŕzd (ABS) či elektronický stabilizačný program (ESP). Dokonca aj profesionáli ako jazdec bezpečnostných vozidiel Formuly 1 Bernd Mayländer poznajú tieto situácie. „Vozidlo je ľahšie, strácate priľnavosť a zdá sa, že riadenie ide veľmi ľahko, no v skutočnosti sa nič nehýbe,“ opisuje zážitok za volantom. Raz to dokonca zažil počas fázy safety car na Veľkej cene Číny, v ktorej musel prejsť cez veľkú mláku na pretekárskej dráhe.
For everyday driving, there are several factors to consider. Firstly, the tire tread depth should be checked regularly. Expert Christian Koch states: “This is crucial when it comes to how much water the tire can absorb. The volume is lower if the tire is driven down to the legal minimum tread depth. We strongly advise against this.”
Koch recommends no less than 3 millimeters tread depth. Anyone driving around 10,000 kilometers a year should do this check annually - for example at the time of a tire change. In addition, observing the road conditions can also be helpful. “The more modest the road conditions, the more likely local puddles are to form,” says Koch. According to the accident analyst, speed is also an influencing factor. At speeds above 80 km/h, things start to feel precarious - not even new tires can solve things then.
Top tips: What to do in case of aquaplaning
If aquaplaning does occur, there are a few tips to follow. “In general, you shouldn't make any sudden movements and act with a lot of sensitivity,” says safety car driver Mayländer. “My advice is to carefully step off the gas. If you reduce the speed too much too quickly, it affects the balance of the vehicle. Hard steering movements or hard braking are also not helpful. It is important to keep your eyes on the road. I have my eyes on the road and then steer where I want to go. But gently.” DEKRA expert Christian Koch also recommends using the clutch or selecting level N on the automatic transmission. “That way no more power is transferred. Shifting down a gear in the automatic transmission, for example, can be enough to make the car turn,” he says.
That's a lot to think about in such a high-stress situation. Moreover, visibility is also limited, and the windshield wipers are running at full speed. The good news is that the puddle will eventually end and the tires will have grip again. Even if you can't prepare for every situation, it helps to complete a driver training course. “The first reaction is very important in dangerous situations,” says Mayländer. “And in driver training, one of the things you practise is precisely this reaction speed.”