Na našej webovej lokalite používame súbory cookie na prispôsobenie obsahu a reklám, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na analýzu návštevnosti našej webovej lokality. Aby sme vám poskytli pohodlný online zážitok a zlepšili našu komunikáciu, kliknite na tlačidlo "PRIJAŤ VŠETKO". Týmto súhlasíte so spracovaním a zdieľaním vašich informácií s našimi partnermi v oblasti sociálnych médií, reklamy a analýzy. Svoj súhlas môžete kedykoľvek upraviť v Nastaveniach Ochrany osobných údajov.
Zistenia zo Správy o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA za rok 2024
Predvádzanie sa v cestnej premávke má vysoký rizikový potenciál
12. 12. 2024Safety on the road
Pouličné pretekanie, pózovanie a vykrúcanie sa často spôsobujú kritické situácie
Sociálne siete majú v mnohých prípadoch negatívny vplyv na správanie
Veľa lajkov môže povzbudiť k napodobňovaniu
Extrémne prekročenie rýchlosti je na vzostupe najmä vo veľkých mestách a mestských oblastiach a predstavuje čoraz väčšie riziko na verejných komunikáciách. „K takémuto správaniu vedú aj sociálne médiá, ktoré otvárajú nové spôsoby sebaprezentácie,“ hovorí dopravný psychológ DEKRA Dr. Thomas Wagner. Podľa názoru odborníka sú lajky získané napríklad účasťou na nelegálnych pouličných pretekoch alebo obdivné pohľady okoloidúcich na coolovo vyzerajúce či vytuningované vozidlo počas „autoposingu“ novou devízou uznania či ocenenia v sociálnej komunite. Správa o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024 s názvom „Dopravné prostredie pre ľudí“ sa výslovne zaoberá aj touto otázkou.
Zneužívanie vozidiel na špeciálne „nakopávacie zážitky“ je medzinárodne známym fenoménom už mnoho rokov. Napríklad pózovanie v uliciach začalo v USA už v 70. rokoch. Staršie luxusné sedany boli znížené a vybavené hydraulickými zariadeniami, aby vozidlo poskočilo. Jazda s takýmito autami, zvyčajne veľmi pomalá, predstavovala akt kultúrnej identifikácie. Používatelia týmto spôsobom dokumentovali svoju príslušnosť k určitej skupine, ako aj svoje sociálne postavenie.
„Na rozdiel od toho je primárnou motiváciou pre úmyselné prekročenie povolenej rýchlosti (rizikové správanie, ktoré sa stáva čoraz bežnejším v každodennej cestnej premávke) vystaviť sa konkurencii a prežiť motív úspechu v cestnej premávke,“ hovorí dopravný psychológ. Predovšetkým nutkanie vyjadriť sa, sa rovná silnej potrebe uznania, ktorá môže nadobudnúť dosť obsedantné črty. Nie je nezvyčajné, že tzv. Speederi sú automobiloví fanatici, ktorí definujú svoju sebahodnotu a identitu používaním vysokovýkonných vozidiel a svoju vlastnú prezentáciu ešte viac umocňujú okázalou a hlučnou jazdou.
Rôzne typy speederov
Štúdia DEKRA vykonaná v Nemecku v spolupráci s katedrou dopravnej psychológie na Technickej univerzite v Drážďanoch a berlínskym štátnym zastupiteľstvom skúmala, čo motivuje ľudí k účasti na ilegálnych pretekoch motorových vozidiel. Pomocou komplexných štatistických metód boli identifikované tri „typy“ speederov: výkonnostne motivovaní, reaktívni a disociálni speederi. Speederi motivovaní k výkonu chcú poraziť svojich konkurentov, chcú dokázať svoje vodičské schopnosti alebo otestovať limity svojho vozidla. Dôraz je kladený na rýchlosť a hľadanie „ultimátneho kopu“. Reaktívni speederi sú často osamelí speederi. „Extrémna rýchlosť je dôsledkom vystavenia silným stimulom, napríklad psychoaktívnym látkam alebo intenzívnym emocionálnym stavom,“ vysvetľuje Thomas Wagner. Disociálni speederi sú naopak podľa štúdie výrazne predisponovaní k dopravnému a trestnému právu, pravidelne sa dostávajú do konfliktu s vyšetrovacími orgánmi, vo vozidlách nosia zbrane a voči polícii sa správajú urážlivo či ohrozujúco. Táto podskupina sa len ťažko prispôsobuje spoločnosti.
Nebezpečné situácie spôsobené tzv. „Gumákmi (Rubbernecks)“
Správa o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024 tiež poukazuje na ďalšie riziko, najmä na diaľnici, ktoré predstavujú tzv. „gumáci“, ktorí bránia alebo bránia prejazdu záchranných služieb. „Rubbernecks“ je hanlivý výraz, ktorý sa používa na opis ľudí, ktorí sa na miesta nehody pozerajú ako diváci bez poskytnutia okamžitej pomoci. Zranení ľudia a havarované vozidlá sú často fotografované alebo filmované, čím opakovane prekážajú polícii, sanitke či hasičom. Väčšina „gumákov“ si ani neuvedomuje, že takýmto správaním nielen prekážajú záchranným zložkám a ostatným účastníkom cestnej premávky, ale ohrozujú ich všetkých aj seba.
„Aj keď sa doteraz neuskutočnil žiadny systematický výskum tejto dynamiky, dá sa predpokladať, že silnejšia potreba spoločenského uznania sa javí ako dominantná hnacia sila ľudí, ktorí skutočne porušujú zákon v úlohe divákov,“ hovorí expert DEKRA. . Cieľom je dokázať sa na jeden deň na sociálnych sieťach prezentovať ako hrdina s dokonalým obrázkom havárie a vyčnievať z každodennej priemernosti. Neustála dostupnosť technických záznamových zariadení znamená, že každý pozorovateľ sa stáva potenciálnym reportérom.
Negatívny vplyv sociálnych médií
Komunikačné možnosti, ktoré ponúkajú najmä sociálne médiá, otvárajú nové spôsoby uspokojovania potrieb, napríklad pokiaľ ide o sociálne uznanie, jednoduchým posielaním obrázkov alebo videosekvencií pomocou smartfónu. „Lajky, ale aj úspechy v účasti na nelegálnych cestných pretekoch či obdivné pohľady okoloidúceho na vytuningované vozidlo sú prejavom pozitívneho vnímania ostatných,“ vysvetľuje Dr. Thomas Wagner.
Ako ukazujú rôzne štúdie, obľúbenosť fotografie v podobe mnohých lajkov má výrazný vplyv na spôsob vnímania fotografie. Študijným subjektom sa fotografia páčila viac, ak dostala viac lajkov od ľudí rovnakého veku. Tento efekt bol obzvlášť výrazný na fotografiách, ktoré poskytli samotné subjekty. Ukázalo sa tiež, že prezeranie fotografií s mnohými označeniami „páči sa mi to“ v porovnaní s menším počtom „páči sa mi to“ súvisí so zvýšenou aktivitou v oblastiach mozgu súvisiacou so spracovaním odmien, spoločenským uznaním, napodobňovaním a pozornosťou.
Ďalšie základné informácie o tejto téme, ako aj o mnohých ďalších aspektoch „Dopravného prostredia pre ľudí“, možno nájsť v Správe o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024. Je dostupná na
www.dekra-roadsafety.com
.