Vidieť a byť videný je pre bezpečnosť kľúčové
Nespoliehajte sa na automatické ovládanie svetiel v hmle
Automatické ovládanie svetiel v moderných autách uberá vodičom z rúk veľa práce: Automaticky zapína stretávacie svetlá, keď sa zotmie alebo keď vchádzate do podzemného parkoviska alebo vchádzate do tunela. V hmle a iných difúznych svetelných podmienkach však automatický systém často nefunguje dokonale: experti DEKRA radia vodičom, aby rozmýšľali sami a stretávacie svetlá zapínali manuálne.
- Niektoré situácie vyžadujú manuálne zapnutie stretávacích svetiel
- Keď sú zapnuté denné svetlá, zadné svetlá zostávajú vypnuté
- Pri zlej viditeľnosti prispôsobte rýchlosť a udržujte si odstup
„Automatické predné svetlá výrazne zlepšili bezpečnosť. Nemali by ste sa však slepo spoliehať na technológiu,“ hovorí Denis Preissner, výskumník nehôd v spoločnosti DEKRA. „Snímače svetla v mnohých vozidlách rozlišujú iba medzi svetlom a tmou a v hmle alebo pri mrholení zvyčajne zapínajú iba denné svetlá, ale nie stretávacie. Senzory v najnovších vozidlách sú čoraz citlivejšie, no stále je dôležité zostať v strehu a venovať pozornosť nastaveniam osvetlenia.“
Denné svietenie pri zlej viditeľnosti nestačí
V režime denného svietenia sú predné svetlá stlmenejšie a zadné svetlá sú úplne vypnuté. Vozidlo je tak oveľa ťažšie vidieť spredu aj zozadu a ľahšie môžu nastať kritické situácie.
V takýchto situáciách pri zlej viditeľnosti preto musia vodiči siahnuť po vypínači svetiel sami a stretávacie svetlá zapnúť manuálne. „Čím skôr, tým lepšie,“ hovorí Preissner.
Viditeľnosť v difúznom svetle sa zvyčajne zlepší po zapnutí hmlových svetiel. Tieto vyžarujú svetlo širšie ako bežné stretávacie svetlomety a lepšie osvetľujú cestu na blízko.
„Pri jazde v hmle v tme odporúčame okrem stretávacích svetiel zapnúť aj hmlové svetlá, ak sú k dispozícii, aby ste dosiahli optimálnu viditeľnosť a osvetlenie vozovky,“ hovorí Preissner. „Na druhej strane, diaľkové svetlá nedávajú zmysel v hmle alebo pri snežení. Svetlo sa silne odráža od kvapiek hmly alebo snehových vločiek a tým zhoršuje viditeľnosť v dôsledku oslnenia.“
Keď je viditeľnosť nižšia ako 50 metrov (~165 stôp), odporúča sa zapnúť zadné hmlové svetlo, aby sa zabezpečila väčšia bezpečnosť. V hustej hmle tak môže byť vaše vozidlo lepšie rozpoznateľné vodičmi za vami a to vďaka jasnému zadnému svetlu. Mali by ste však jazdiť aj pomaly; niektoré krajiny, keď je zapnuté zadné hmlové svetlo, obmedzujú rýchlosť na 50 km/h (~31 mph). Keď sa hmla zdvihne, hmlové svetlo sa musí opäť vypnúť, aby neoslepovalo ostatných účastníkov cestnej premávky.
„Nezabudnite na najdôležitejšie pravidlá pre jazdu v hmle“, zdôrazňuje výskumník nehôd Preissner. „Sú to: prispôsobte svoju rýchlosť, udržujte si odstup a nikdy tesne nesledujte rýchlo idúce vozidlá pred vami. V opačnom prípade hrozí riziko typických hromadných nehôd v hmle.“ Tým sa dá vyhnúť iba vtedy, ak môžete kedykoľvek zastaviť vo viditeľnej vzdialenosti. V jazdných pruhoch, ktoré sú také úzke, že by mohli byť ohrozené protiidúce vozidlá, by ste mali vedieť zastaviť do polovice viditeľnej vzdialenosti.