Kontrola originality: Je systém KO na Slovensku efektívny?
Trh s ojazdenými vozidlami v Európe (aj vo svete) delí štáty na tri skupiny: krajiny, ktoré prevažne vozidlá vyvážajú, tranzitné krajiny a tie, ktoré vozidlá dovážajú. Slovensko patrí medzi dovozné krajiny.
Štáty zamerané na vývoz, ako napríklad Nemecko, cielene podporujú export ojazdených vozidiel, pretože to pre ne prináša ekonomické či ekologické výhody. Tieto krajiny preto pri vývoze nevytvárajú prekážky na administratívnej úrovni.
Na druhej strane, tranzitné krajiny často slúžia ako medzičlánok, kde sa problémové vozidlá „legalizujú“. Bez dostatočnej kontroly sa im pridelia dočasné doklady a vývozné značky, čo umožňuje ich následnú registráciu v ďalších štátoch s voľnejšími kontrolnými mechanizmami. Na Slovensku však takéto vozidlá čelia dôkladnej kontrole originality, ktorá ich nezrovnalosti odhaľuje. Ak by sa vozidlá so spornými dokladmi registrovali aj u nás, Slovensko by sa stalo ďalším tranzitným miestom pre legalizáciu podvodov.
Kontrola originality na Slovensku preto zohráva dôležitú úlohu v boji proti krádežiam a falšovaniu dokladov. Okrem odhaľovania falošných VIN čísel sa však tento systém podieľa aj na ochrane spotrebiteľov, pretože odhaľuje rôzne typy podvodov, ako napríklad manipuláciu s počtom najazdených kilometrov (tzv. „stáčanie odometra“). Údaje z kontroly originality sa ukladajú do Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV) a sú prístupné v rámci EÚ prostredníctvom systému EUCARIS. Slovenský systém už identifikoval vyše 25 000 vozidiel s pozmenenými údajmi o najazdených kilometroch.
Kontrola originality zároveň pomáha odhaľovať skryté poškodenia vozidiel po haváriách, ktoré by mohli ovplyvniť bezpečnosť či cenu predávaného auta. Takto sa predchádza riziku, že spotrebiteľ zakúpi vozidlo s podvodne navýšenou hodnotou alebo jazdí vo vozidle s oslabenými či neexistujúcimi bezpečnostnými prvkami (napr. bez airbagov, s poškodenými stĺpikmi a pod.).
Systém KO na Slovensku patrí medzi najefektívnejšie v Európe. S dlhoročnou praxou a skúsenosťami dokážeme odhaľovať a predchádzať trestnej činnosti súvisiacej s vozidlami. Navyše, tento systém nepredstavuje záťaž pre štátny rozpočet, pretože pracoviská kontroly originality fungujú na báze preneseného výkonu štátnej správy a do rozpočtu prispievajú formou daní a odvodov. Kontrolu originality v SR v súčasnosti vykonáva 116 pracovísk KO.
Údaje získané pri KO navyše využíva aj Finančná správa SR, ktorá ich používa na odhaľovanie daňových podvodov, ako sú úniky na DPH, či na sledovanie iných foriem ekonomickej trestnej činnosti.
Slovenský systém kontroly originality teda nielen zvyšuje bezpečnosť a transparentnosť na trhu s ojazdenými vozidlami, ale prispieva aj k ochrane spotrebiteľov a boju proti kriminalite.