ID, prosím: Predstavujeme vám pas batérie pre elektrické vozidlá
Doteraz sme nemali spoľahlivé údaje o životnom cykle batérií elektrických vozidiel. Európska komisia to chce napraviť novým pasom pre batérie. Aké sú však výhody tohto digitálneho pasu? Odborník DEKRA Kai Maywald považuje pas batérie za veľmi komplexnú environmentálnu značku.
Nové nariadenie Európskej komisie o batériách, ktoré platí vo všetkých členských štátoch EÚ od 18. februára 2024, zrejme rozhýbe automobilový priemysel. S ohľadom na ochranu životného prostredia a udržateľnosť po prvýkrát pokrýva celý životný cyklus batérie, od ťažby zdrojov až po jej recykláciu. Zahŕňa aj hospodárske subjekty aktívne v rôznych fázach svojich nariadení.
Ďalším prvenstvom je nová požiadavka na pas batérie. Od 18. februára 2027 musia mať batérie elektrických vozidiel vstupujúce na trh alebo uvedené do prevádzky v EÚ a batérie dvojkolesových vozidiel s kapacitou viac ako 2 kWh digitálny preukaz batérie. Výrobcovia automobilov sa budú musieť prispôsobiť novým povinnostiam: Legislatíva stanovuje, že strana, ktorá batériu uvádza na trh, je zodpovedná za poskytnutie pasu batérie. V prípade autobatérií je to zvyčajne výrobca vozidla, ktorý predáva auto, v ktorom je batéria nainštalovaná.
Pas batérie je navrhnutý tak, aby vnisol do batérií EV transparentnosť
„Pas batérie má zmapovať všetky sociálne, ekologické a ekonomické informácie, ktoré sú relevantné v životnom cykle batérie,“ vysvetľuje Kai Maywald zo servisnej divízie vozidiel DEKRA. To zahŕňa aspekty, ako je detská práca a ľudské práva, ale aj použité zdroje, stopa CO₂ generovaná počas výroby a distribúcie, ako aj príslušné údaje o výkone a zdraví batérie. „Keď sa na to pozrieme zblízka, pas batérie je veľmi komplexná ekologická značka,“ hovorí Kai Maywald.
Ako by však mohol vyzerať praktický pas batérie, ktorý je v súlade s predpismi EÚ? Pokiaľ ide o aspekty, ako sú požiadavky na údaje a technické normy pre dátovú infraštruktúru, nariadenie EÚ je dosť vágne. V skutočnosti EÚ deleguje skutočnú implementáciu priamo na dotknuté zainteresované strany. Táto úloha teraz prináleží Battery Pass Consortium, ktoré je financované nemeckým Spolkovým ministerstvom hospodárstva a ochrany klímy, a ktorého členmi sú výrobcovia automobilov, výrobcovia batérií, dodávatelia a IT spoločnosti. DEKRA ako podporný partner pre konzorcium poskytuje odborné znalosti v oblasti testovania a certifikácie.
Ukážka ilustruje funkcie, ktoré ponúka pas batérie
"Údaje o batériách a dodávateľské reťazce musia byť zdokumentované transparentne, zrozumiteľne a spoľahlivo. Nezávislé testovanie a certifikácia sú preto nevyhnutné," uvádza Kai Maywald. Úlohou konzorcia však nie je vyvinúť jediný smerodajný pas batérie. V praxi bude existovať množstvo rôznych pasov – všetky budú založené na rovnakých technických a obsahových štandardoch. Konzorcium Battery Pass Consortium medzičasom zverejnilo príručku, ktorá ukazuje, ako by sa mohol technicky implementovať. Sprievodca okrem iného obsahuje komplexný prehľad príslušných technických noriem. Prispieva tiež k procesom štandardizácie. Jedným z míľnikov bol vývoj demonštrátora, ktorý bol predstavený v marci 2024 a ilustruje základnú koncepciu a vlastnosti pasu batérie. Aby zodpovedné strany predložili pas batérie podľa plánu od roku 2027, do konca roka 2025 musí konzorcium vypracovať a dokončiť požadované technické špecifikácie a testovacie systémy.
Pridaná hodnota digitálneho pasu pre hodnotový reťazec
Akú pridanú hodnotu by mohol mať pas batérie pre spoločnosti, úrady a spotrebiteľov? Štúdia vykonaná Battery Pass Consortium poskytuje prvé odpovede vrátane podrobného pohľadu na jednotlivých hráčov v hodnotovom reťazci. Napríklad, proces recyklácie sa dá zefektívniť. Keďže pas obsahuje údaje o zložení materiálov použitých v batérii a na demontáž, náklady na predbežné spracovanie a úpravu by sa mohli znížiť až o 20 percent. Sekundárna recyklácia trakčných batérií by tiež mohla výrazne podporiť pas batérie. Základnou myšlienkou je, že spoločnosti budú môcť použiť informácie o výkone a životnosti z pasu batérie na určenie vhodnosti a zostatkovej hodnoty batérie oveľa rýchlejšie ako doteraz. V dôsledku toho by klesli obstarávacie náklady, čo by následne viedlo k zvýšeniu dopytu po vyradených batériách – štúdia predpovedá nárast dopytu až o 20 percent po systémoch na skladovanie energie v stacionárnych batériách v Európe. "A kto prevezme zodpovednosť za technický stav týchto batérií, aby sa dali bezpečne používať v skladovacích systémoch?" pýta sa Kai Maywald.
Pas batérie bude hrať rolu pri všeobecných kontrolách
Odborník DEKRA sa domnieva, že debata okolo batériového pasu vyvoláva množstvo otázok do budúcnosti, na niektoré z nich odpovie až ďalší výskum. Maywald tiež predpokladá, že pas batérie bude mať v nasledujúcich rokoch úlohu pri všeobecnej kontrole. Kontrola sériového čísla batérie môže byť v budúcnosti zahrnutá napríklad do plánu kontroly. Aj keď je to z hľadiska bezpečnosti úplne irelevantné, z hľadiska riadenia recyklácie je to veľmi zaujímavé. Konkrétne ide o to, či ide o batériu vozidla pôvodne nainštalovanú alebo o náhradnú. V druhom prípade by sa vyžadoval dôkaz o tom, kde zostala pôvodná batéria a zdroje ako lítium, kobalt a vzácne zeminy. Ku kontrolným úlohám by sa dal pridať aj zdravotný stav batérie – veď batérie môžu s pribúdajúcim vekom značne strácať kapacitu. Inšpektor by preto musel zistiť, či má nainštalovaná batéria ešte potrebnú kapacitu na to, aby sa vozidlo naďalej bezpečne prevádzkovalo.
Okrem toho, ako je to s navrhovanými aktualizáciami batérie po uplynutí záručných a dobrovoľných servisných období pre vozidlo? Mnohí majitelia po troch až štyroch rokoch prechádzajú do nezávislých servisov – výsledkom čoho je, že elektromobil prakticky zmizne z radaru výrobcu.
Ako pilotný projekt je pas batérie určený na vydláždenie cesty pre ďalšie digitálne pasy produktov v EÚ. Je preto veľmi pravdepodobné, že v budúcnosti budú existovať digitálne produktové pasy pre komponenty karosérie, pneumatiky a ďalšie príslušenstvo. Tie zaručia výmenu údajov v dodávateľskom a hodnotovom reťazci a dodržiavanie environmentálnych a sociálnych noriem.