Asistenčné systémy nie sú autopiloti

31. 1. 2025

Zodpovedný za riadenie je stále vodič

Ak chcete naplno využiť bezpečnostný potenciál svojho vozidla, musíte vedieť, ako správne používať nainštalované asistenčné systémy vodiča a kde sú ich limity.

Čoraz viac moderných áut je vybavených asistentom núdzového brzdenia, varovaním pred opustením jazdného pruhu, adaptívnym tempomatom a ďalšími systémami. „Toto všetko sú systémy, vďaka ktorým je jazda pohodlnejšia a predovšetkým bezpečnejšia – pokiaľ ich vodiči vedia používať,“ hovorí Luigi Ancona, výskumník nehôd v DEKRA. Je však dôležité uvedomiť si obmedzenia danej technológie. Ani aktívny systém varovania pred opustením jazdného pruhu nedokáže udržať vozidlo na ceste, ak vchádzame do zákruty nadmernou rýchlosťou alebo je povrch vozovky šmykľavý.
Ani ten najlepší systém na svete nedokáže čeliť fyzikálnym zákonom.
Rovnako aj núdzový brzdový asistent si vyžaduje pozornosť vodiča, aktívne myslenie a rýchle reakcie. V nebezpečných situáciách musí vodič stále aktívne a rozhodne brzdiť rovnako ako predtým, aby rýchlo znížil rýchlosť a vyhol sa kolízii. „Napríklad, ak vodič nereaguje na hroziacu kolíziu, systém najprv vydá varovanie, potom použije jemné brzdenie a až v poslednej chvíli prudko zastaví, ak vodič na varovanie nereaguje,” vysvetľuje odborník na nehody. To znamená, že vozidlo zastaví oveľa neskôr, ako keby vodič včas rozpoznal nebezpečenstvo a znížil rýchlosť. Odporúča preto proaktívny štýl jazdy, aby sa predišlo situácii, keď je potrebné prudké brzdenie, a to najmä preto, že prudké brzdenie je vždy nebezpečné pre premávku za ním.
„Systémy sú navrhnuté tak, aby pomohli vodičovi v nebezpečných situáciách, napríklad keď je vodič nepozorný, urobil chybu, je roztržitý alebo unavený,“ hovorí Ancona. Vodiči si však musia uvedomiť, že osoba za volantom je stále zodpovedná a nemôže technike slepo dôverovať. „Sú to asistenčné systémy, nie autopiloti." Dostupné systémy sú už veľmi dobré, ale nie sú dokonalé za všetkých podmienok, napríklad keď sú senzory alebo kamery špinavé alebo pokryté snehom.

Súhra medzi vodičom a systémami

„Pre bezpečnú jazdu je dôležitá jemná súhra medzi vodičom a systémami nainštalovanými vo vozidle,“ zdôrazňuje výskumník nehôd. Je dôležité vedieť, ako fungujú a že vodič musí zostať v strehu, aby mohol kedykoľvek zasiahnuť.
„Ak chcete jazdiť bezpečne, musíte vedieť aj to, aké systémy sú vo vozidle nainštalované, či je systém aktívny, ako to zistiť a ako systémy aktivovať a deaktivovať,“ dodáva Thomas Riedel, vedúci oddelenia pre autoškoly v DEKRA. Tieto vedomosti sú v Nemecku už štandardnou súčasťou vodičských skúšok od polovice roku 2022. Záujemcovia o vodičský preukaz musia preukázať, že dokážu obsluhovať nainštalované asistenčné systémy bez pomoci. Skúsení vodiči by urobili dobre, keby sa týmito znalosťami vybavili, keď si sadnú za volant auta vybaveného asistenčnými systémami. „Každý, kto používa rôzne vozidlá, či už na súkromné alebo profesionálne účely, si musí byť vedomý toho, že systémy sa od jedného výrobcu k druhému líšia. Líšiť sa môžu nielen zvukové signály, symboly na palubnej doske a rôzne názvy systémov s porovnateľnými funkciami, ale aj funkcie a obmedzenia samotných systémov.“